Toyota brintbus klar til drift i København

En helt ny emissionsfri brintbus fra Toyota og CaetanoBus har netop indtaget vejene i og omkring København. Dermed er hovedstadens første brintbus en realitet.

Et af Nordens største offentlige transportselskaber, Nobina, har lejet bussen af Toyotas mobilitetsselskab, KINTO, og skal drive brintbussen, som får sin daglige rute på linje 300S mellem Lyngby og Ishøj. Her vil passagererne opleve en stort set lydløs bus, hvis eneste udledning under kørslen er vand.

Bussen har en rækkevidde på over 400 km, og det tager blot ni minutter at tanke den fuldt op.

Tirsdag den 11. januar 2022

Det skal være emissionsfrit at tage bussen. Sådan lyder visionen fra Toyota og busproducenten CaetanoBus, der sammen udvikler og producerer både elbusser og brintbusser. Og helt emissionsfrit bliver det nu i København, når man som passager stiger ind i den helt nye Toyota-brintbus, der netop er begyndt kørslen på linje 300S i Hovedstadsområdet.

Det er første gang, at en brintbus bliver benyttet i den offentlige transport på vejene omkring hovedstaden. Trafikselskabet Movia har udliciteret buslinjen, mens det er et af de største offentlige transportselskaber i Skandinavien, Nobina, der står for den daglige drift og har lejet den nye brintbus af Toyotas mobilitetsselskab, KINTO. Brintbussen sørger i første omgang for at transportere passagerer mellem Lyngby nord for København og Ishøj syd for København i fast rutefart de næste to år.

"Det er en fornøjelse at køre brintbussen. Den er støjsvag og vibrationssvag for både chauffører og passagerer, og så er det bare fedt at vide, at det eneste, den lukker ud under kørslen, er vand," siger forretningsudvikler Brian Thrige hos Nobina, der selv har siddet bag rattet af den tonstunge bus under forberedelserne til første tur med passagerer.

Eneste udledning er vand

Brintbussen fra Toyota og CaetanoBus er en nulemissionsbus. Det vil sige, at den ikke udleder nogen former for emissioner under kørslen. Faktisk er den eneste udledning fra bussens udstødningsrør vand.

Det officielle navn på brintbussen er H2.City Gold. Brinttankene, der er placeret på taget af bussen, kan rumme 37,5 kg brint, hvilket giver en rækkevidde på over 400 km. Da det tager under ni minutter at tanke brintbussen op, gør det bussen særdeles velegnet til kørsel over længere strækninger og i længere tid uden behov for længere pauser. Helt som man kender det fra de dieseldrevne udgaver.

Den nye nulemissionsbus ligner til forveksling de andre diesel- eller elbusser i Nobinas store busflåde med sin gule farve, blå sæder og det grå gulv. Et lidt højere tag grundet placeringen af brinttankene samt et ”fuel cell”-skilt og et par H2-mærkater for og bag er det eneste, der afslører, at der er tale om helt særlig bus.

Plads til 69 passagerer

Brintbussen er således en standard lavgulvsbus på 12 meter med tre døre og plads til 69 passager – heraf 35 siddende plus en kørestol og en barnevogn. Den er udstyret med en Toyota-brændselscelle på 60 kW, en lithium-ion batteripakke på 44 kWh og en elmotor, der yder maksimale 180 kW svarende til 241 hestekræfter.

Under kørslen producerer brændselscellen strøm, der forsyner elmotoren med den nødvendige mængde energi suppleret af strøm fra batteripakken ved behov. Samme batteripakke opsamler både overskydende strøm fra brændselscellen og den energi, der genereres, når brintbussen bremser og motorbremser.

Brintbussen er ikke eneste emissionsfrie bus fra Toyota og CaetanoBus, der også producerer den batteridrevne elektriske bybus e.City Gold med en batterikapacitet på 420 kWh og en rækkevidde på 300 km.

"Toyota har et langsigtet mål om ingen CO2 fra vores mobilitetsprodukter. Det skal ske gennem et samspil af flere nulemissionsteknologier – herunder både el og brint. Vi introducerede verdens første dedikerede brintbil, Toyota Mirai, i 2015 i Danmark som et af de første lande i verden. Det er en kæmpe glæde, at vi nu også kan bidrage med den første brintbus i Hovedstadsområdet og være med til at vise vejen til den grønne omstilling i transportsektoren," siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark A/S.