Toyota investerer 40 mia. kr. i batteriproduktion

01 september 2022

Toyota har besluttet at investere op til 40 mia. kr. i Japan og USA til produktion af batterier til fuldt elektriske køretøjer. Den massive investering kommer i takt med en stigende efterspørgsel på netop eldrevne køretøjer og har til formål at gøre Toyota i stand til fleksibelt at imødekomme kundernes behov over hele verden ved at tilbyde en bred palette af forskellige teknologier. Toyota sigter mod at begynde batteriproduktionen som følge af de nye investeringer mellem 2024 og 2026.

Fredag den 2. september

Med investeringen på 40 mia. kr. til batteriproduktion i Japan og USA vil Toyota øge sin samlede kapacitet til batteriproduktion i de to lande med op til 40 GWh.

Samtidig ønsker Toyota at styrke sin konkurrenceevne yderligere ved at benytte sit verdenskendte produktionssystem og bygge produktionslinjer, der er mere effektive end nogensinde før. Ligeledes investerer den japanske mobilitetsgigant også i ekstra uddannelse af medarbejdere på batterifabrikkerne.

Toyota investerer i Japan omkring 22 mia. kr. ekstra i Himeji-fabrikken, mens ca. 18 mia. kr. bliver nyinvesteret i Toyota Battery Manufacturing i North Carolina i USA for at øge produktionen af batterier til køretøjer.

Formålet med den nye investering hos Toyota er at kunne imødekomme den stigende efterspørgsel på fuldt elektriske køretøjer i flere forskellige lande.

Tidligere har Toyota annonceret, at man i 2025 vil have 10 produktionslinjer til fuldt elektriske biler og i 2030 hele 70 produktionslinjer til elbiler. Her forventer man årligt at producere 3,5 mio. elbiler fordelt på 30 forskellige modeller og med en batteriproduktion på omkring 280 GWh.

Toyota vil sideløbende med investeringerne i batteriproduktion til fuldt elektriske køretøjer fortsat investere i udviklingen af både hybridteknologi, plug-in hybridteknologi og ikke mindst brintteknologi. Toyota mener nemlig, at der skal mere end én teknologi til at opnå CO2-neutralitet.

Samtidig mener Toyota også, at der er stor forskel på, alt efter hvor i verden man befinder sig, hvordan man reducerer CO2 mest muligt og hurtigst muligt, og samtidig sikrer, at hver eneste borger kan blive tilbudt en mobilitetsløsning, som kan løse den pågældendes behov.